Hovedmenu Om klubben Klubbens historie Medlemmerne Vedtægter Springmeet For medlemmer Kolonnekørsel Tips Ture i det Østjyske Klubbens kalender

MC-kørsel i kolonne!!

Det kan være fascinerende at køre motorcykel i kolonne-orden. I hvert fald er det ret praktisk og bidrager i væsentligt omfang til at højne sikkerheden. Det er derfor vigtigt at følge nogle af de temmelig enkle retningslinier, som gælder for kørsel på MC i kolonne.

Indtag en zig-zag formation under kørslen, ved skiftevis at vælge vognbanens venstre og højre side, med forreste MC i yderste, venstre position!

Dette giver større synsfelt og bremselængde - og et bedre og større udsyn over alle de andre MC'er i kolonnen. Desuden får det gruppen til at syne af mere for de øvrige trafikanter - man bliver til en kolonne - som de i højere grad vil respektere. Det skal de også iflg. færdselsloven, hvori der er formuleret en række forhold omkring kolonnekørsel; bl.a. om fri passage for kolonner og sluttede optog.

Markér din placering i formationen tydeligt, så de øvrige MC'er er klar over om du er venstre- eller højremand. På den anden side skal man heller ikke fedte så langt bagude, at man lige så godt kunne være med i en anden kolonne fra nabokommunen. Slut derfor vedvarende op om den forankørende!

Afstanden afhænger selv sagt af farten og forholdene. En afstand til den forankørende på 11-12 meter, måske lidt kortere, ved 60 km/t vil som oftest være hensigtsmæssig. Vigtigt er det med en kompakt kolonne, så en bil ikke kan lægge sig i et afstands- hul midt i kolonnen.

Når man skal standse, f.eks. ved en vejudmunding, et kryds eller andet, samler man zig-zag formationen, idet højremanden kører frem på siden af venstremanden.

Derved bliver kolonnen kortere, og deltagerne får bedre udsyn og orienteringsmuligheder. Desuden bliver det lettere for gruppen at komme i gang igen, og komme samlet over krydset. Der er ofte en tendens til at kolonnen bliver forlænget unødigt efter et stop, fordi der ned gennem kolonnen fedtes lidt med den funktion, som sidder i højre håndtag på en MC. Altså: vær lidt opmærksom, og reagér med det samme (giv den lidt ekstra gas), når de forreste sætter i gang!

Signaler fra jernbane, udrykningskøretøjer og lign. skal af indlysende årsager respekteres.

Passer det nogenlunde jævne tempo forrest i kolonnen ikke rigtigt dig eller din MC, kan du placere dig længere nede i rækken, hvor tempoet typisk varierer lidt mere. Dette kræver til gengæld ekstra opmærksomhed.

Er du ikke fortrolig med kolonnekørsel, så vælg en plads fremme i rækken. Hold altid din plads i kolonnen under kørsel. Får du lyst til at skifte plads, så gør det under en pause.

Bagest kan køre en opsamler, der hjælper hvis nogen får problemer.

Vær altid opmærksom på personen, der kører bagved dig. Forsvinder han af syne, skal du selv sænke farten og evt. standse. Dette gælder især, hvis kolonnen svinger ind på en ny vej. Sørg her altid for, at de sidste også kommer med ved dette markante ruteskift.

Kør først videre når du igen kan se ham. Herved vil en fartnedsættelse / stop brede sig frem til den forreste person i kolonnen.

Giv tydeligt signal, hvis du vælger at køre videre alene. Sørg for at give besked, fx inden vi kører videre efter en pause, så du ikke giver anledning til unødig bekymring.

 

MC Neptun*Østjylland, køre-sæsonen 2010

Download / Print Kolonnekørsel.